Sketsa Anak-anak (Part 2)

In episode :  Solatlah kita sebelum kita disolatkan

Si kembar suka ‘mengemas’ barang-barang di rumah. Sekarang ni, aktiviti tersebut disertai oleh seorang lagi ahli, maka makin efektiflah operasi ‘kemas-mengemas’ tersebut. Dulu ummi pernah cerita betapa terujanya ummi mendengar cerita ayah tentang Furqan solat di sini dan sejak itu jika terjumpa sahaja kopiah atau ketayap ayah, maka teruslah angkat takbir, macam ni,

Solat_furqan

Tapi, ini tidak sempat sejadah, terus solat atas bouncinette, eh, ini bukan tempat adik tidur ke abang Furqan oii?Itu boleh diterima lagilah.

Yang ini memang ummi kagum habis. Ceritanya, ketika minggu pertama raya yang lepas, baru sahaja Cik Nin mereka membentang tikar untuk semua orang yang menunggu makan malam dihidangkan, terus si kembar duduk di atas tikar dannn

solat

Siap berjemaah tu. Kagum ada, kelakar pun ada. Maka sabar jelah Cik Nin menunggu di tepi sambil bercekak pinggang.

Makin ramailah pulak

Furqan sekarang ni dah pandai, mesti terkumat kamit mulut, lepas tu ada bunyi, seolah-olah tengah baca bacaan dalam solat. Pernah Pak Lang cerita, dia hampir nak terbatal solat apabila Furqan ‘solat’ disebelahnya. Yelah, sebab nak tergelak dengar dia pun baca ‘Fatihah’.

solat_3

Dulu susahnya ummi dan ayah hendak solat dalam suasana sunyi. Mesti ada dua orang budak tergolek-golek menangis sekuat hati, nak didukung semasa solat, berat sangat, lebih berat dari adik Farhan. Dan orang lain pun tidak boleh mengambil mereka dari sejadah tempat ayah ummi solat, lebih baik dibiarkan saja mereka duduk atau panjat ayah ummi ketika kami solat, kalau tidak memang terus tak khusyukla jadinya.

solat_4

Mungkin sebab sudah terbiasa dengan orang-orang yang bersolat, maka sebab itu si kembar suka ‘main-main’ solat. Ummi dan ayah haruslah tegas supaya fitrah anak-anak yang terbiasa dengan kebaikan akan sentiasa subur dengan kebaikan. Bantulah kami Ya Allah.

Nanti kalau ada yang culas solat, memang ummi rotan!

Jom solat.

p/s: oh ya, yang jadi imam tu abang Rayyan, jadi makmum seorang lagi tu pangkat anak saudara pupu mereka Nik Aidan.

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 16)

In episode :  Kenduri doa selamat Farhan

Dulu kenduri akikah si kembar diadakan di rumah tokwan dan maktok di Perlis. Itupun selepas umur si kembar mencapai 3 bulan. Disebabkan Farhan dilahirkan di Hospital Putrajaya, maka kenduri akikahnya diadakan di Bangi, genap 7 hari selepas dilahirkan. Jadi maktok dan tokwan berhasrat mengadakan kenduri kesyukuran untuk Farhan ketika ummi balik sebentar ke Perlis semasa berpantang.

Kenduri hanyalah kecil-kecilan sahaja dan tetamu jemputan adalah jiran-jiran, saudara-mara dan kawan-kawan maktok dan tokwan. Lauk pun dimasak secara gotong-royong oleh ibu dan bapa saudara ummi dan jiran-jiran yang ringan tulang datang membantu. Biasalah, kalau semua orang sedang sibuk, ada la dua orang itu pun hendak turut serta menambah kesibukan yang telah ada. Antaranya membantu ‘mengemas’ barang-barang maktok.

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 15)

In episode :  Sesi sepah, kemas dan kena marah

Mac lepas semua orang mengikut ayah yang terpaksa bekerja di luar kawasan. Ummi rasa macam nak pitam menguruskan dua orang budak yang aktif bersama adik mereka yang turut sama mengambil fadilat tersebut. Walaupun kami menginap di hotel dan dengan adanya khidmat kemas bilik, namun ‘emosi’ ummi sangat terkesan dengan bilik yang ‘super sepah’..

Akhirnya, meletup juga ummi. Lahar marah ummi menggegar bilik hotel itu. Maka budak dua orang itu pandai pulak…

kemas2 d hotel

Ingat ummi kucing ke?Haihhh meleleh hidung tu dengan mukus.

kemas2 d hotel_2

Betul nak pujuk ummi, sila kemas balik bilik. Itu kemas ke main?

kemas2 d hotel_3Harapanlah, nasib baik ummi dah ada pembantu. Beliau lah terbongkok-bongkok mengemas.

Tetapi, belum pun sampai setengah jam, bilik jadi ‘tongkang pecah’ semula.

kemas2 d hotel_4

*mengeluh

Akhirnya,ummi pun sama-sama sepahkan bilik tersebut haha ;-p

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 14)

In episode :  Dah namanya anak engineer tu…

Itu ayat maktok sebenarnya. Jika kamu berdua mula ‘memperbaiki’ remote control radio atau tv,memunggah dan menyusun semula perkakas dapur maktok, dan semua aktiviti yang menjurus kepada peralatan atau perkakasan di rumah (termasuklah komputer peribadi dan riba) menjadi alat mainan kamu berdua. Rumah menjadi satu playhouse yang besar untuk kamu berdua meneroka. Ada juga saat-saat cemas apabila kamu berdua bermain dengan soket dan wayar..errr…

Jika ada pertanyaan tentang pekerjaan ummi (dengan si penanya melihat pada appearance ummi dan anak-anak yang berderet itu), jawapan yang diberi selalunya menyimpang dari sepatutnya. Selalunya orang akan ingat by default ummi ialah seorang cikgu sekolah, which I dunno why people would assume that. Pada ummi, cikgu sekolah selalunya seorang manusia yang sangat presentable,hurmm some people huh?!

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 12)

In episode :  Angkasawan ummi..

Kali ini ummi nak bercerita pada anak-anak ummi. Dulu kan, waktu ummi masih di sekolah rendah lagi, ummi sangat berminat terhadap perkara dan kejadian yang berlaku di langit. Ummi suka membaca mengenai angkasa lepas, menghafal nama-nama planet, nama lapisan awan, dari senipis lapisan awan sehinggalah yang paling tebal, hitam, menampung  hujan pun ummi boleh namakan setiap satunya.

Apabila masuk sekolah menengah, kolum angkasa lepas dalam Dewan Kosmik ummi dapat hadam semuanya sampaikan emel-emel ummi ketika itu pun menggunakan nama kawah matahari dan apa sahaja yang berkaitan dengan angkasa lepas. Ketika itu cita-cita ummi semuanya berkaitan dengan jurusan berkaitan dengan langit dan langit lepas. Mulanya, ummi ingin menjadi angkasawan, tetapi apabila difikirkan kembali mungkin susah untuk mencapainya maka ummi tukar kepada jurutera angkasa (sampai dah terfikir nak kerja kat BAKSA) dan ummi betul-betul ingin mengambil jurusan aeroangkasa atau aeronautik selepas matrikulasi.

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 11)

In episode :  Makan lagi…

Di sebuah kedai yang servisnya sangatlah lambat. Dua orang budak yang sudah tahap ‘lampu merah’ (ala Ultraman gitu) mengantuknya, masih diheret ke kedai makan oleh ayah dan ummi mereka yang kelaparan dan keletihan. Awal-awal lagi ayah membeli keropok ikan sebagai habuan supaya tiada aksi yang tidak ingin kita lihat semasa menunggu makanan. Contoh aksi adalah seperti, merengek atau cubaan untuk keluar dari kerusi kanak-kanak.

makan kat kedai 1

 

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 10)

In episode :  Makan apa tu??

Ummi buat entri ini bukan sebab nak abadikan tarikh hari ini, ummi tulis dan publish sebab sudah lama sangat ummi tidak kemaskini blog dengan satu entri pun. Fikiran ummi yang kacau bilau sejak kebelakangan ini pun sudah tenang sedikit, maka dapatlah ummi buat sketsa baru mengenai kamu berdua.

Ummi memang suka sangat kepada jemput-jemput, malah (mungkin) sudah tahap expert dalam pembuatan jemput-jemput. Lagipun memang keluarga sebelah ummi sangat gemarkan jemput-jemput atau dalam bahasa negeri ummi ‘cucoq’ @ cucur. Ramuan yang biasa @ paling asas ummi gunakan, ialah telur, tepung gandum, bawang besar , serbuk kunyit dan secubit garam. Ayah paling tidak gemarkan bawang besar, maka ummi gunakan taktik rahsia supaya bawang itu ada di dalam jemput-jemput tersebut tetapi secara zahirnya tidak kelihatan hehehehe…

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 8)

In episode :  Just few words for both of you

This time no bubble like usual. Just a few words for both of you. In case something happen after this, after today or maybe years later.

si kembar 5 bulan

Please bear in mind that I love both of you and your younger brother so much, so much that almost make my heart burst when I think about you guys. You guys have such special place in my heart and you guys are very meaningful in my life. So meaningful that made me selected name for you that only I understand truly why I chose them in the first place.

Ummi always love you guys although I always seem not fit enough to be your mother.

*Big hug,tightly

Ummi..

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!!

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 7)

In episode :  Eeehh..makan pizza?

Kali ini sketsa satu gambar sahaja.

buah hati dengan tv

Nanti kita beli oven ye anak-anak. Dan semoga selepas keberadaan oven itu di rumah kita, maka boleh la ummi merajinkan diri masak kek, pizza, roti, biskut dan apa-apalah lagi. Kita buat sama-sama ye insyaAllah, ummi suka aje main tepung dengan kamu. Cuma time nak bakar tu, ummi aje tau yang buat. Sebab bahaya untuk anak-anak ummi yang masih kecil.

(big hug)

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!!

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 6)

In episode :  Si kembar dengan makhluk bunyi miaww miaww

kembar dan kuceng

kembar dan kuceng_2

Ummi rindu sangat nak peluk dan cium kamu berdua. Ummi suka apabila kamu berdua concern bila ummi nampak sedih dan marah. Sebab ummi rasa, kamu sahaja yang betul-betul memahami ummi walaupun sebenarnya kamu tidak mengetahui apa-apa pun lagi.

Nanti balik jumpa ummi, kita guling-guling sampai penat ye. Kucing tu pun sudah lama tak datang rumah kita. Semoga kamu berdua sihat selalu.

*big hug and lot of kisses

Ummi.

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!!