Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 18)

In episode :  Kami memang suka SHOPPINGGG!

Seperti biasa, apabila semua stok bahan basah, bahan kering dan bahan cucian habis (habis licin sampaikan baju pun menggunung tidak berbasuh, ikan tinggal seekor, sayur tiada langsung, pinggan mangkuk dibasuh dengan sabun botol anak-anak) maka, lawatan ke pasaraya haruslah dilakukan. Memang stok pun ngam-ngam untuk sebulan (kadang-kadang tidak sampai sebulan pun..)

Selalunya ayah akan meletak kereta di dalam kawasan pasaraya, yakni yang berbumbung. Kali ini, entah kenapa ayah berpusing-pusing di tempat letak kereta dan keluar semula dari tempat tersebut (tetapi masih mencari tempat yang strategik). Melihatkan keadaan itu, Rayyan yang menyangkakan ayah hendak kembali ke rumah (tanpa membeli barang), menangis sekuat hati dan melurutkan badannya ke bawah seat kereta. Furqan tidak menangis, tetapi mukanya kelihatan kecewa.

Continue reading

Sketsa Anak-anak

In episode :  Aktiviti 3 budak botak

Asyik buat sketsa pasal abang-abang je, marilah kita masukkan watak baru dalam sketsa anak-anak ummi. Tajuk pun jadi lainlah pula kan? Ini merupakan sketsa pengenalan untuk naikkan watak adik.

Alkisahnya, mereka baru sahaja dicukur licin oleh ummi. Gambar ini semuanya diambil ketika bulan puasa, beberapa hari sebelum Syawwal menjelma. Memang protest habis dengan ummi.

Adik memang ‘rileks’ habis,

bertegur sapa dengan abang

Abang pula senang melayan adik.

baca buku dengan abang

Tiba-tiba abang rasa baca buku dah jadi kurang menarik..

apakah yang menarik itu?

Tetapi ada orang itu, tengah buat rundingan dengan ummi pasal hal lain lah pulak..

hurmmm….

Dalam ummi dok fikir-fikir, dia ubah fikiranlah. Selamatt..

ada cerita menarik rupanya

Maka datanglah adik menyertai abang-abangnya. Eh, benda best mestilah kena kongsi bersama.

aksi tolak menolak pun bermula

Akhirnya, ummi pastilah join anak-anak layan cerita Avatar : The Last Airbender jugak, demi menjaga keamanan sejagat. Nanti cerita best takleh tengok, sakit yang dapat.

Ini yang bagus bila umminya pun minat anime, ha ha ha ha ha..

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 17)

In episode :  Kecemasan…lah sangat..

Si kembar ni pantang betul apabila berjumpa dengan telefon bimbit.  Kali ini ‘dirembatnya’ telefon mak lang Arifah dengan pak lang Fitri.

 

kecemasan_1

Jangan main-main, mereka bukan sahaja pandai menekan butang keypad telefon. Pernah suatu ketika, mereka dengan berjayanya telah menelefon ummi yang ketika itu di pejabat. Apalagi, terkejut besarlah ummi dibuatnya!

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 16)

In episode :  Kenduri doa selamat Farhan

Dulu kenduri akikah si kembar diadakan di rumah tokwan dan maktok di Perlis. Itupun selepas umur si kembar mencapai 3 bulan. Disebabkan Farhan dilahirkan di Hospital Putrajaya, maka kenduri akikahnya diadakan di Bangi, genap 7 hari selepas dilahirkan. Jadi maktok dan tokwan berhasrat mengadakan kenduri kesyukuran untuk Farhan ketika ummi balik sebentar ke Perlis semasa berpantang.

Kenduri hanyalah kecil-kecilan sahaja dan tetamu jemputan adalah jiran-jiran, saudara-mara dan kawan-kawan maktok dan tokwan. Lauk pun dimasak secara gotong-royong oleh ibu dan bapa saudara ummi dan jiran-jiran yang ringan tulang datang membantu. Biasalah, kalau semua orang sedang sibuk, ada la dua orang itu pun hendak turut serta menambah kesibukan yang telah ada. Antaranya membantu ‘mengemas’ barang-barang maktok.

Continue reading

Sketsa Rayyan dan Furqan (Part 15)

In episode :  Sesi sepah, kemas dan kena marah

Mac lepas semua orang mengikut ayah yang terpaksa bekerja di luar kawasan. Ummi rasa macam nak pitam menguruskan dua orang budak yang aktif bersama adik mereka yang turut sama mengambil fadilat tersebut. Walaupun kami menginap di hotel dan dengan adanya khidmat kemas bilik, namun ‘emosi’ ummi sangat terkesan dengan bilik yang ‘super sepah’..

Akhirnya, meletup juga ummi. Lahar marah ummi menggegar bilik hotel itu. Maka budak dua orang itu pandai pulak…

kemas2 d hotel

Ingat ummi kucing ke?Haihhh meleleh hidung tu dengan mukus.

kemas2 d hotel_2

Betul nak pujuk ummi, sila kemas balik bilik. Itu kemas ke main?

kemas2 d hotel_3Harapanlah, nasib baik ummi dah ada pembantu. Beliau lah terbongkok-bongkok mengemas.

Tetapi, belum pun sampai setengah jam, bilik jadi ‘tongkang pecah’ semula.

kemas2 d hotel_4

*mengeluh

Akhirnya,ummi pun sama-sama sepahkan bilik tersebut haha ;-p

Qider Firdaus
Bandar Baru Bangi

p(^_^)q

gambaru!