Brain injured children dan konsep ‘litar tertutup’

Ketika ilham mula datang kepada saya untuk menulis mengenai ini, saya mengambil masa beberapa hari berfikir dan ‘menulis’ di dalam kepala. Cernakan isi. Hal ini kerana, saya begitu pasti yang saya akan mengambil masa yang lama jika saya sendiri tidak begitu memahami dengan jelas mengenai topik ini.

Pardon me if my explanation is not enough and do correct me if there is info that is incorrect.

Sebagai seorang yang pernah belajar dan bekerja dalam bidang elektrikal (oh bidang elektrikal sangatlah luas), sebarang pernyataan mengenai litar (circuit), penebat atau pengalir sangat cepat untuk menarik minat saya.

Walaupun sebenarnya, saya langsung tidak berminat dengan elektrik hahahah, tetapi terjun ke bidang ini setelah beberapa pilihan dibuat 😛

Ini antara tulisan saya mengenai penebat dan pengalir, konsep yang boleh digunapakai untuk memahami fungsi otak dan mengembangkannya menjadi lebih baik,

http://qiderfirdaus.com/konsep-penebat-dan-pengalir-bantu-…/

Continue reading

Early Education 101 : Kenapa saya suka sangat seminar ini

Ketika entri ini ditulis, penyertaan  sudah pun ditutup. Sepatutnya saya menulis mengenai seminar ini berbulan yang lepas, akan tetapi, entah kenapa tiba-tiba jadi malas menulis di blog ketika itu.

Bila angin hendak menulis, tengoklah, mahu selang sehari menulis atau tiap-tiap hari atau sampaikan kena scheduled publish sebab banyak pulak menulis dalam satu hari :-p

Jujurnya, saya kurang gemar dengan seminar keibubapaan. Apa sahaja yang berkaitan dengan motivasi. Tambahan pula jika penyampainya suka nak menggunakan ayat yang sentap.

Dulu ya, memang saya mudah sentap, sekarang ini walaupun sudah kurang banyak (mudah sentap itu), saya masih tidak suka approach yang begitu. Saya suka peringatan yang halus dan lembut dan membuatkan hadirin berfikir. Lawak jenaka sedikit, silakan.

Continue reading

Speech Delay Journey : When you finally see result

I know this maybe not a very big achievement to some people, but to most of us, who had brain injured children, who had waited years for even a tiny weeny result, this is very big.

This deserved a celebration.

This means a world to us.

This, motivates us to go further.

What’s more, I have been waiting for years, and I had three sons with this problem. Imagine trying to design and do the program with 3 kids and they had baby sister growing up together.

Iman and math dot

That baby sister had her own design program, need to be done in parallel.

Oh ya, I know what you want to say, I am super mom. Super indeed.

Yeah….right.

This story, is for you mothers out there, who might have brain injured children as I do. This shout out, this motivational story or whatever you want to call this, is for you. Especially for you.

Here it goes.

Continue reading

Early Education 101 :  4 sebab kenapa anda perlu sertai seminar ini

Selain kursus keibubapaan Nury, saya ada juga ada menyertai kursus lain. Bukan sahaja untuk menambahkan pengetahuan, saya juga mahu mencari kekuatan di mana-mana sahaja kursus yang saya sertai.

Selain juga, ingin menambah kenalan dan meluaskan rangkaian manusia positif di dalam hidup saya.

Apa, ingat ahli perniagaan sahaja yang perlu networking?

Kursus ini merupakan kursus yang sangan dikempen oleh salah seorang sahabat saya yang juga merupakan alumni kelas Nury. Beliau ini pula, janganlah kempen apa-apa, jika beliau yang kempen memang berbaloilah maknanya itu.

Maka, dengan sedikit kekuatan, saya daftarkan diri, walaupun pada saat-saat akhir. Saya ke seminar ni Febuari yang lalu (sekarang baru tulis?).

Mengapa saya sertai seminar ini

Continue reading

Cerita sebuah SALAH FAHAM

Setelah mendapat kata-kata motivasi yang cukup manis di entri ini, semalam saya diuji dengan situasi yang cukup mencabar buat seorang ibu kepada tiga anak yang masih dalam fasa belajar untuk fasih bertutur.

Begini kisahnya,

Anak-anak mengikut suami saya mandi di bilik mandi kami. Setelah selesai, mereka (anak-anak) semua turun ke bawah tanpa baju. Berlarian masing-masing minta dipakaikan itu dan ini. Akan tetapi telinga lintah seorang ibu, mengesan gelak ketawa yang lain macam dari si kembar.

Saya bergegas ke tangga dan saya nampak air meleleh bertingkat-tingkat, dan ada buih kecil. Jadi saya bertanyakan pada salah seorang mereka, Rayyan,

‘Abang kencing ke?’

Continue reading

You are your child’s life

I debated with myself for a while whether to write this or just keep it to myself. I mean, to write in detail.

But then, it comes to my sense that, well, there might be others who face the same thing as I do, this story might help them a bit. At least for a peace of mind, or as a reminder, or maybe a motivation.

Standard 1 assessment

So yesterday, we went for the boys’ standard 1 assessment.

As expected, well, my boys, did not make much of it, to be accepted at standard 1.
The school is more advanced for their level now but there is more in the school itself that makes me choose to enroll them there.

At my boys’ stage currently, there is no way they can be accepted in standard 1.
If, they stay that way lah.

I was quite devastated, to be honest.
We had few discussions with the teachers and the headmistress about my boys after the assessment.

You see,

Continue reading

5 Panduan buat ibu bapa anak istimewa

Setelah beberapa bulan panglima-panglima Badar saya di pra sekolah baru, baru pagi tadi saya berjumpa dan berkenalan (serta mengingat nama dan muka) dengan cikgu-cikgu mereka. Dengan cikgu besar dah berapa kali sembang dah.

Paling terkesan, apabila salah seorang cikgu berkata pada saya, ‘akak janganlah fikir anak-anak akak tu menyusahkan kami. InsyaAllah anak-anak akak okey je. Kadang bila saya stress (sebab ter ‘marah’ kawan yang lain), dia (salah seorang panglima Badar saya) pulak yang pujuk’.

Sembang-sembang itu lebih kepada macam mana kerjasama yang kami boleh lakukan buat anak-anak supaya apa yang dilakukan di pra sekolah dapat diteruskan di rumah, begitulah sebaliknya.

Dan baru semalam juga, seorang sahabat, berkongsi dengan saya mengenai cerita seorang ibu, anak istimewa dan pra sekolah francais di tempat beliau.

Continue reading

Developmental burst : The magic is in your child

The last thing a mother would want from her child is disabilities and to face the package that come with disabilities. Yes, there is package included. The more severe the disabilities, the bigger the package will be.

20160104-farhan

That ‘package’ sometimes is harder to cope than the disabilities itself.

Tantrums.
Communication breakdown.
Stress running high.
You name it.
Tell me about it all.

There are times too, when morale is very low, I was thinking of running away from all of this and I cannot bear it anymore.

I have children with speech delay. Yes, children. Child in plural.

Developmental Burst

Continue reading

There is someone waiting for you, in silence

I had two stories today.

One is mine, the other is from a father who had a special child.

I had wrote this at my page, and I received a private message from a mother who had brain injured children, yes, child in plural. Children who had brain injury. I know how it feels although my children are maybe, well, mild.

Then it occurred to me, why not I share this in my blog. It may reach those who had brain injured children like us too.

So the stories go like this.

Continue reading